Min pappa är 15 procent invalid...

... och jag är bara 8 procent invalid. Jag tycker det är helt fantastiskt!

När min sjukdom diagnostiserades var jag försäkrad hos Trygg Hansa – Trygga Barn. En försäkring som tecknas av föräldrarna och gäller till och med det att man fyller 25 år.
I september förra året var det två år sedan jag fick min diagnos fastställd och Trygg Hansa bestämde sig då för att betala ut en summa utifrån något medicinskt underlag som sa att de som har Addisons sjukdom är 8 procent medicinskt invalida – varken mer eller mindre tydligen.

I mitt fall resulterade detta i en engångssumma på knappt 120 000 kronor. Det låter mycket men för att sätta det i ett perspektiv: Om jag lever i 50 år till är det i runda slängar 2 000 kronor per år. Det täcker i dagsläget nätt och jämnt medicin- och läkarkostnader, förutsatt att jag håller mig frisk och inte blir inlagd.

I dag ringde jag för att upplysa försäkringsbolaget om mitt missnöje. Svaret jag fick var att de utgick från en tabell framställd av medicinska rådgivare som sade att det var så med Addisons sjukdom, punkt. När det gäller vissa andra sjukdomar finns det en spännvid mellan till exempel 10-15 procent. Har man blivit bedömd som 12 procent har man då en möjlighet att få det omprövat, men med Addisons sjukdom gäller inte det. Man kan varken vara mer eller mindre sjuk, och nej, det är förvisso sant.

Under mitt samtal med handläggaren fick jag en ingivelse och frågade hur många procent medicinskt invalid en person med diabetes anses vara. Kvinnan jag talade med kollade upp detta och konstaterade: 15 procent!

Min pappa som är diabetiker och får sitt insulin gratis. Han som har en sjukdom som alla har hört talas om – han är nästan dubbelt så medicinskt invalid som jag är!

Är det bara jag som tycker att detta är fantastiskt?

Ha det gott...

Kommentarer
Postat av: Ann

Hej igen!



Jag kan inte hitta något mail någonstans. Det kanske blev fel adress?

2009-01-12 @ 17:02:33
URL: http://www.annsisen.com
Postat av: Lelle

Hej.

Jag har skickat ett nytt mail! Hoppas att det funkar den här gången.

2009-01-12 @ 17:18:17
URL: http://levamedaddison.blogg.se/
Postat av: Lillasyster

Ska till läkaren februari/mars för min astma och sedan ska dalarnas försäkringsbolag avgöra vad jag får för ersättning om jag ens får någon.

Får se hur många procents invalid jag är då...



Puss & Kram lillasyster<3

2009-01-20 @ 15:04:26
URL: http://sannejacobsson.blogg.se/
Postat av: Lelle

Lillasyster: Du är säkert typ 80 procent invalid eller nåt;P

2009-01-21 @ 01:10:56
URL: http://levamedaddison.blogg.se/
Postat av: Lokesson

Procent hit och procent dit - tänk på oss stackare som inte har några procent alls! ;-)



Kanske skulle jag se till och få en diagnos, men risken är ju stor att det skulle bli en psykdiagnos, och det vill jag inte riktigt kännas vid.



Skämt åsido, jag håller med dig om att försäkringsbolagens tabeller är lite märkliga.

De utgår inte från individen, utan från statistik och bedömningar vars mål tycks vara att alltid betala ut så lite pengar som möjligt.



Ha det gott!

2009-01-22 @ 15:25:03
URL: http://lokesson.se/blogg/
Postat av: Lokesson

Lokesson: Du har så rätt!

2009-01-25 @ 19:52:37
URL: http://levamedaddison.blogg.se/
Postat av: josefin

heej ville bara säga att du får ganska mycket pengar , jag har addison sjukdom och jag är 18 år gammal och får inte ens en enda kr. såå snälla gnäll inte för att du har fått så mycket men inte tillräckligt .

frästen min bror som är 8 år har diabetes och han fick runt 100.000 du fick mer än han så ..

2009-02-16 @ 17:06:15
Postat av: Katarina

Hej, intressant blogg du har.

Min man som är (42år) fick sin diagnos i höstas och var jätte sjuk då, han kröp i köket dagen innan han blev inlagd.

Procent hit och dit...Addison är ju faktiskt en dödlig sjukdom och utan medicin så klara man sig inte...Så 8% är ju som en "fis i rymden".

Troligen är det för att det är så ovanligt så att kunskap saknas, tyvärr..



2009-02-16 @ 19:16:26
URL: http://njutavlivet.blogg.se/
Postat av: Lelle

Josefin:

Jag klagar i grund och botten inte över summan jag fick. Summan är grundad på villkoren i min försäkring. Hade jag haft en bättre försäkring hade jag fått mer pengar för åtta procent. Hade jag haft en sämre – mindre.

Det jag blir upprörd över är att Addisons sjukdom bedöms som mindre "värd", "krånglig", "dödlig" eller vad det nu kan vara i jämförelse med en sjukdom som till exempel diabetes som bland annat min pappa har.

Pengarna jag fått från min försäkring är pengar som min pappa till viss del har betalat till försäkringsbolaget i ett försök att skydda mig från ekonomiska besvär vid olycka eller sjukdom. Jag har inte dåligt samvete för dem.

Ha det så bra och ta hand om dig!

2009-02-17 @ 00:25:50
URL: http://levamedaddison.blogg.se/
Postat av: Lelle

Katarina:

Jag tror precis som du att det handlar om brist på kunskap. Tyvärr är det nog många personer med lite "udda" diagnoser som råkar ut för detta...

Man får försöka upplysa omvärlden i den mån man själv orkar.

Ha det gott!

2009-02-17 @ 00:33:05
URL: http://levamedaddison.blogg.se/
Postat av: Helen

jag ska testas för addions så fort min läkare slutar ha semester. har vart sjuk i 2 år och blir sakta sämre. jag vågar inte tro på någon diagnos längre-- men om jag får en diagnos så blir jag glad.. för så jag mår nu går inte längre..

2010-07-11 @ 15:13:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0