Fass sviker licenspreparat...

Sitter så här på tisdagseftermiddagen framför datorn och tänkte att jag skulle försöka få fram lite mer information om kortisonet jag medicinerar med. Hydrocortone från MSD är i Sverige ett licenspreparat vilket innebär att man får söka tillstånd hos läkemedelsverket (tror jag det är) för att få det förskrivet av läkare. Det i sin tur verkar innebära att man på fass.se inte kan få någon information om medicinen.

Den enda information jag egentligen har är den som står att finna på den engelskspråkiga bipacksedeln. Nu är det inte så att jag har några problem med kortisonet utan snarare tvärtom. Sedan jag började medicinera med Hydrocortone upplever jag att jag är mycket jämnare i mina toppar och dalar. Det som jag dock upplever som ett problem och som jag skulle vilja ha lite mer information om är om och hur medicinen påverkar ämnesomsättningen. Jag har nämligen, som jag upplever det, väldigt svårt att gå ner i vikt.

Under hösten har jag gjort några hel- och halvhjärtade försök men det känns inte som om det ger någon direkt effekt. Äter jag nyttigt och verkligen låter bli allt godis, snacks och andra saltberikade produkter så stär jag i bästa fall still i vikt. Tappar jag energin och faller tillbaka i gamla synder ja då kan man ju ge sig sjutton på att man på bara några veckor gått upp tre kilo.

Jag ska i alla fall försöka ge viktminskningen ett ärligt försök för det är inte kul när man varje gång ska gå ut genom dörren eller passerar en spegel får mer eller mindre stora ångestattacker. Och då har jag inte ens nämnt känslan av att 70% av kläderna i garderoben är för små.

Nåja, nog med klagande från min sida. Nu ska jag någon dag försent gå och städa ut julen.

Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Hej Lelle, har skrivit 2 inlägg till dej. Min mail adress är [email protected]
maila gärna. Kram emelie

2008-01-15 @ 19:21:43
Postat av: Lelle

Emelie: Du har mail;P

2008-01-16 @ 17:12:56
URL: http://levamedaddison.blogg.se
Postat av: Maria

Har du kollat upp sköldkörteln??

2008-02-05 @ 19:20:33
Postat av: Mimmie

Att de inte står nått på FASS.se är pga av att de e patient-FASS, finns ett "riktiga" FASS som vårdpersonal använder,där står de nog.

2008-02-10 @ 16:46:45
Postat av: Lelle

Maria: Hej! Vad jag kan förstå så görs det i regel när man diagnostiseras med Addisons sjukdom. Så det är jag ganska säker på att de kollade på IVA eller medicin när jag låg inlagd.

Mimmie: Hejsan! Det är möjligt, men på fass.se går det inte att få fram vare sig man söker under "fass för allmänheten" eller "fass för förskrivare".

Ha det bra!

2008-02-12 @ 01:05:34
URL: http://levamedaddison.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0