Död på grund av kostnadsskäl...

Nog för att jag vet att den svenska sjukvården kan vara lite besvärlig och byråkratisk men det här tar priset. Och ja, det är tydligen priset som är problemet. Artikeln jag länkar till handlar om en ung kille som har Hunters sjukdom. Han har deltagit i en studie och under flera års tid fått prova en medicin som hjälpt honom avsevärt. Nu är studien slut och läkemedlet godkänt av EU, då vill inte Huddinge sjukhus låta honom fortsätta med medicinen - den är för dyr.

Visserligen kostar det omkring tio miljoner om året att hålla den här killen med medicinen, men risken är att han dör i förtid och hans livskvalité försämras avsevärt om han inte fortsätter med den. Hörde senare på nyheterna ikväll att de ändrat sig och att han får fortsätta med medicineringen "i alla fall ett tag till". Det var ju snällt...

Tänk om vi med Addisons sjukdom inte skulle få vårt kortison, vi skulle dö. Tidigare har jag klagat lite över att vi måste betala för vårt kortison medan diabetiker får sitt insulin gratis - vi behöver kortisonet precis lika mycket som diabetikerna behöver sitt insulin. Nu klagar jag inte längre, jag är glad att jag har råd att betala mina mediciner...

Jag tycker synd om den här killen som inte vet vad som kommer hända i framtiden. Att frågan om hans livskvalité ligger i händerna på byråkrater.

Ta hand om Er!

Kommentarer
Postat av: Lokesson

Risken är att "ett tag till" innebär "tills media har glömt det hela".
Är jag för cynisk?
Kanske...
Ha det gott!

2007-09-14 @ 00:11:34
URL: http://lokessons.blogg.se/
Postat av: Lelle

Lokesson: Nej, jag tror inte alls att du är för cynisk, alternativt så är jag också för cynisk. Jag hoppas att de kan ta sitt förnuft till fånga och inse att han faktiskt bara är 20 år och borde ha många goda år kvar att leva...
Ha det bra du med!

2007-09-14 @ 00:29:11
URL: http://levamedaddison.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0