Toppenhelg!

I Borlänge vid grabbens dator 04.25 - natten mot måndag 11 juni

Jag har varit hemma i Leksand på 40-årskalas och en liten semester. Jag var ju nämligen ledig fredag - söndag och det är inte ofta det inträffar. Det har varit kanonväder - verkligen! Vi har badat och solat både idag och igår. Idag badade jag i Dalälven i fyrtiofem minuter innan det började kännas lite småkyligt.

Nu känner jag mig verkligen som en ny människa. Hela helgen har varit så fantastisk och delvis beror det på att jag missade mycket av förra sommaren då jag var sjuk och odiagnostiserad. Jag tänkte beskriva helgen lite bättre så småningom. Bjuder på en bild från helgen tagen på akterdäck på vår båt.

image10


Som ni ser på tidsangivelsen så är klockan ganska vanlig "Lelle-tid" men nu är jag faktiskt ganska trött och tänkte gå och försöka sova. Från och med imorgon tänkte jag försöka ta bara hälften (d.v.s. 5 mg hydrocortison) på kvällen få se om det kan göra att jag tacklar av lite tidigare? Normalt har jag ju ätit hydrocortison Nycomed 10mg klockan 08.00, 10mg klockan 14.00 och 10mg klockan 19.00. Kanske kan det också vara en idé att ta sista dosen lite tidigare på kvällen men när jag provade det i höstas så gick jag nästan ner mig i en depression tills jag återigick till att ta kortisonet klockan 19.00. Ja, hur som helst ska det bli intressant att se.

Godnatt på Er och hoppas Ni trivs i Sommarsverige!

Kommentarer
Postat av: Martin

Du verkar ha haft en grymt härlig helg! *avundsjuk*.. Bra tajmat med vädret också;)
Jag håller tummarna för att effekten blir positiv nu när du ska ändra tiden för kortisonet på kvällen.

2007-06-11 @ 07:56:37
Postat av: Anita

Hoppas att den nya lösningen fungerar för dig. 5 mg minskning låter inte så mycket, men de få milligrammen kortison har faktiskt stor betydelse ska du få se.
Själv har jag fått gå åt det motsatta hållet och ökat från 20 mg till 25 mg/dygn och vilken skillnad! Jag har mått riktigt fint och haft ork och energi den senaste veckan, hoppas att det kommer fortsätta så här.
Tidigare så tog jag min kvällsdos vid 19-20-tiden på kvällen, men hade svårt för att somna på kvällen då. Nu tar jag den oftast vid 3-4 tiden på e.m och det passar mig bättre.
~Anita

2007-06-11 @ 22:45:00
Postat av: Lelle

Martin: Ja, vädret kan man definitivt inte klaga på=) Och jag hoppas att minskningen ska ha avsedd verkan!
-
Anita: Vad skönt det är att det går att öka dosen lite och märka sådan skillnad! Just nu är klockan 04.17 och jag är vaken, men inatt är ju ändå första natten på minskad dos, så vi får väl se vad som händer. Funderar på att ta den en timme tidigare i alla fall. Väntar någon dag och ser vad som händer...
-
Kramar=)

2007-06-12 @ 04:19:01
URL: http://addi83.blogg.se
Postat av: Anita

Som jag nog skrivit någon gång tidigare här i din blogg så tar det 3-5 dagar innan du märker av en ändring av dosen. Då jag minskat ner dosen så har i alla fall jag fått mycket muskelvärk och stela leder (särskilt i fingrar och knän) tills kroppen vant sig med minskningen. Detta brukar komma ungefär 3 dagar efter ändringen. Nu minskar du ju bara 5 mg så det kanske inte märks av så mycket. Hoppas det ska rätta till sig med sömnen nu.
Har du haft kontakt med din läkare ang. minskningen eller testar du dig bara fram själv?
Ibland så får man testa sig fram lite på eget bevåg, för det är ju ändå trots allt bara vi själva som kan känna vad som fungerar bäst för oss.

2007-06-12 @ 09:30:37
Postat av: Annika Mortimer

Hej Lelle!
Tack för din blogg,jag läser den flitigt.Jag har haft min addisondiagnos ungefär lika länge som du och känner igen mig i så mycket.
Jag ligger just nu också på 30 mg Hydrocortone/dygn men jag tar 20mg klockan 8.00, 5mg klockan 14.00 och 5mg klockan 19.00.
Jag känner också igen mej vad det gäller hamsterkinder och tycker det är jobbigt att bara gå upp i vikt
Har en läkare som inte bryr sej speciellt mycket om nånting.
Vad et gäller sömnen så har jag nästan omvänt problem. Kan vakna väldigt tidigt på morgonen(ungefär när du går och lägger dej) och inte kunna somna om.Irriterande!!Men för det mesta sover jag ändå ganska bra nu.
Hälsningar från Annika

2007-06-12 @ 11:14:23
Postat av: Lelle

Anita: Nej, jag har inte orkat ta kontakt med endokrinmottagningen. Jag får i alla fall inte tala med någon läkare utan i regel fungerar det så att jag talar med en sköterska som i sin tur talar med läkaren som talar om för sköterskan vad han tycker att jag bör göra, eller inte göra. Så minskningen gör jag på eget bevåg. Det visar sig om det fungerar, väntar och hoppas=)
-
Annika: Ja, viktuppgången börjar bli besvärande för mig med nu. I början gjorde det inte så mycket för jag var så smal, men nu gäller det att passa sig för vad man stoppar i sig.
Känner absolut igen mig i det här med att det inte känns som läkarna inte bryr sig - förstår de inte att man blir orolig och vill ha svar?
-
//Lelle

2007-06-13 @ 00:21:06
URL: http://levamedaddison.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0