Nästan ett år sedan sist och "kortisonkinder"

I Borlänge vid grabbens dator 03.50 - natten mot tisdag 12 juni

En intressant sak med fredagens 40-årsfest var att det var i princip samma gäster på detta kalas som bevistade min käre fars 50-årsfest den 11 augusti förra sommaren. De flesta av dessa hade inte heller träffat mig sen min fars fest, det vill säga när jag var mycket dålig i min addison. Jag fick många positiva kommentarer och de flesta tyckte nog att jag såg avsevärt mycket piggare ut nu än då.

Det var kul att träffa dem igen men samtidigt var det lite blandade känslor när jag insåg att många av de tillfällen när jag träffade dessa personer förra sommaren är borta för mig - minnesluckor. Sedan märkte jag även att det var vissa som undvek att ta kontakt med mig och undvek mig på festen, en del säkert bara för att de inte visste om jag ville tala om min sjukdom. Men några också för att de förra sommaren var väldigt kvicka med att dra slutsater om vad det var för fel på mig och dessutom var väldigt snabba med att tala om för min far vad han skulle göra för att få mig ur mitt "alkoholberoende" eller mina "ätstörningar". Jag antar att de inte visste hur de skulle bete sig nu när de med facit i hand förstått att förra gången de såg mig så var jag döende.

Det var även ett par stycken på festen som kommenterade vad en av dem kallade mina "kortisonkinder" vilket jag tycker är en ganska passande beskrivning av hur jag ser ut i ansiktet just nu. Vill man ha en mer målande beskrivning skulle man nog kunna kalla dem för "hamsterkinder". Nej, men hur som helst så var det några som tyckte det syns på mig att jag äter kortison och jag kan inte annat än att hålla med dem. Jag har på sista tiden känt att jag tappat ansiktsformen något kopiöst och jag märker även det på att människor har svårt för att känna igen och placera mig. Jag är som tur är inte en människa som bryr mig så värst mycket i om andra tittar på mig - och i helgen förstår jag att de tittade. Här nedan ser ni två bilder, en från min fars 50-årsfest och en från helgens 40-årsfest, jämför själva så ser ni nog vad jag menar...

image11
Min fars 50-årsfest 11 augusti 2006*
21 dagar innan jag lades in på intensiven.

image12
Helgens 40-årsfest 8 juni 2007
"Kortisonkinder" och återseenden.

Nej, men som jag skrev i gårdagens inlägg så var det en toppenkul helg. Trots sena nätter så känner jag mig fylld med ny energi. Nu ska jag gå och dunka huvudet i kudden och se om det hjälper?

Godnatt på Er och ha en trevlig morgondag!

* Fotograf: A. Holmer

Kommentarer
Postat av: Martin

Tjena! Tack för texten till krönikan! Toppenbra;) Har du hunnit känna eller märka någon skillnad nu när du har sänkt kortisonet det senaste dygnet? Kram

2007-06-12 @ 05:28:22
Postat av: Anita

Hellre lite rund om kinderna och må bra än att må pest hela tiden. Du är så söt med dina "kortisonkinder" ;-)
Om din dosminskning fungerar så kanske kinderna går ner på sikt också. Kanske du trots allt ligger lite för högt i kortisondos.
~Anita

2007-06-12 @ 09:34:56
Postat av: Ella

Tack för att du lämnade en kommentar hos mig så jag kunde hitta hit!
Jag har läst lite, speciellt om din hemska väg till diagnosen, och ska fortsätta så fort jag har mer tid.

2007-06-12 @ 10:20:58
URL: http://livetefter.blogspot.com
Postat av: P

Får inte jag någon fotobyline till bilden som jag tog i helgen? =)

2007-06-12 @ 20:47:57
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Lelle

Martin: Fortfarande mycket smickrad att få skriva krönika för addison.se=) Men nej, inte märkt av något speciellt än. Tog min "halva" kvällsdos klockan 18.00 idag. Kanske somnar lite tidigare inatt?
-
Anita: Tack så mycket, jag lider inte så hemskt av kinderna men jag saknar mina "gamla" drag lite... Jo, jag tror också att jag ligger lite högt, hoppas "svälla av" lite i ansikte och fötter om det fungerar att dra ner.
-
Ella: Din blogg är mycket givande att läsa, den ger en perspektiv på tillvaron. Har inte hunnit läsa ikapp alla dina inlägg än men är på god väg. Gripande är ordet...
-
P: Allt ditt är mitt - eller hur var det nu? ;P
-
Kramar till alla

2007-06-13 @ 00:30:11
URL: http://levamedaddison.blogg.se
Postat av: Frida

Hej!
Jag har en kort fundering till dig som du kanske kan hjälpa mig med. Det är så att jag håller på att skriva en bok om ätstörningar i olika former och jag tycker därför att det skulle vara intressant att komma i kontakt med dig. Du får jättegärna höra av dig på min mail [email protected]. Om det är någon annan som skulle vara intresserade av att bidra med någon information (allt; hetsätning, anorexi, bulemi, anhörig, träningsanorexia, ortorexi, överätare osv) får ni också gärna höra av er.
Tack på förhand!
Mvh Frida

2007-07-14 @ 16:34:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0