Hur länge orkar kroppen?

I Borlänge vid grabbens dator 02.43 - natten mot onsdag/söndag 6 juni

Jag ska gå och försöka sova snart, är förvånansvärt trött trots den för min dygnsrytm tidiga timmen - klockan är ju bara barnet. För ovanlighetens skull har jag faktiskt haft huvudvärk idag. I jämförelse den migrän jag hade innan jag blev diagnostiserad med addison är dagens "vanliga" huvudvärk egentligen inte ens värd att nämnas.

Däremot har jag börjat fundera på att faktiskt försöka kontakta min läkare, eller möjligtvis den privatläkare i Leksand som hjälpte mig förra sommaren när jag bara slussades runt inom sjukvården. Hur länge kan man egentligen sova så lite som jag gör utan att kroppen ger upp, säckar ihop blir alldeles utsliten? Att sova tre-fyra timmar per natt är inte så värst mycket.

Dessutom börjar jag bli trött (i bemärkelsen mentalt trött) på att inte kunna gå och lägga mig samtidigt som P, att få somna in tillsammans. Trött på att höra tidningen ramla ner på hallmattan varje morgon. Trött på att se solen gå upp och höra staden vakna innan jag somnar.

Det är under mina ensamma nätter som jag också börjar att fundera, inte direkt oroa mig, utan snarare försöka lägga upp en plan för att inte gå miste om det som faktiskt är viktigt här i livet. Risken med detta är nog att jag snarare går miste om mycket för att jag glömmer bort att leva i nuet - för det som händer runt omkring mig varje dag.

Nej, nu börjar jag bestämt sväva ut i tankar och analyser som ännu inte är färdigutvecklade och de kan jag skona både er bloggläsare och mig själv ifrån. Imorgon bär det av upp till Leksand för att förbereda inför en av mina vänners 40-årsfest som äger rum på fredag. För övrigt är det min lediga helg nu i helgen och det ska bli riktigt skönt! Jag jobbar ju normalt på videobutiken varje lördag och söndag kväll men med var fjärde helg ledig.

Hoppas att solen skiner imorgon med och att ni får en riktigt trevlig nationaldag!

Ta hand om Er!

Kommentarer
Postat av: Anita

Det är jättejobbigt att inte kunna sova om nätterna. Under min cushing så sov jag i princip 2 timmar/natt och det sliter fruktansvärt på kroppen.
Vad ligger du i för dos på kortisonet?
Funderar bara på om du ligger för högt då du har det så här.
Under min cushing så producerade ju min binjure ofantliga mängder kortisol(det kroppsegna kortisonet). En normal människa har en produktion på upp till 356 nmol/dygn. Mina världen låg på mellan 2000 och 3000 och kroppen gick på högvarv hela tiden och det var ju därför jag inte kunde sova heller.
Jag tycker helt klart att du ska ta kontakt med en läkare för det där är ju inte normalt. Du skulle behöva få tag i en riktigt bra endokrinolog som du känner förtroende för.
Ha det gott i värmen!
~Anita

2007-06-06 @ 17:29:56
URL: http://cushing.minsite.net/
Postat av: Lelle

Hej Anita!
Jag äter 10mg hydrocortison Nycomed 3ggr dagligen, vilket blir 30mg per dygn. Sedan har jag även Behepan mot B12-vitaminbrist som även den är autoimmun.
Jo, nog är det dags att jag kontaktar min läkare det går inte så mycket längre till känns det som.
Ha det bra//Lelle

2007-06-06 @ 20:41:14
URL: http://levamedaddison.blogg.se
Postat av: Martin

Hej!
Jag tror definitivt på att du har för mycket hydrocortison! Har du provat på att halvera mängden i några dagar?
Kram

2007-06-08 @ 08:08:22
Postat av: Lelle

Hej Martin!
Jag tänkte faktiskt börja med att bara ta 5mg på kvällen få se om jag inte är lika pigg i alla fall så länge. Jag har börjat se att jag fått vad någon kallade "kortison-kinder" också. Väldigt svullen och hängig i ansiktet med andra ord...
Kramar

2007-06-11 @ 02:31:17
URL: http://levamedaddison.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0