Tillbaka i egen hög person

Hemma i Borlänge vid P:s dator 02.04 - natten mot måndag 6 augusti

Nu är jag tillbaka från min semestervecka som självklart gick alldeles för fort. Det har varit toppen att få komma bort en stund från arbete och vardagstristess. Vädret hade kunnat bjudit till lite mer men det har inte hindrat mig från att bada varje dag i Siljan som höll 18 grader som varmast och 15,5 grader när jag tog ett midnattsdopp i torsdags.

Jag var något stressad natten mot tisdag och överlät då den här bloggen till P - fri att skriva vad han ville och jag tycker att det blev ett bra och värdefullt inlägg. Han berörde en del med att vara diagnostiserad med en sjukdom som inte syns utanpå som är mycket viktig - det är inte så lätt för de runt omkring att alltid minnas att man kanske inte orkar hålla ett "normalt" tempo alla gånger. Jag tänkte återkomma till detta i min nästa krönika på addison.se som förhoppningsvis kommer idag (måndag) eller imorgon.

Jag har nu fått ut mitt nya kortison (Hydrocortone) och funderar på när jag ska börja med det. Jag har hydrokortison Nycomed så jag klarar mig en vecka till. Jag tror jag ska ringa till min läkare nu i början av veckan och fråga hur jag ska göra. Han hade själv en halv fundering på om jag skulle vänta tills vi får svar på de kompletterande proverna han tog förra torsdagen.

Är det någon som har några tips om eller erfarenheter av Hydrocortone eller byte av kortison får Ni gärna lämna en kommentar här nedan.

Som Ni kanske lagt märke till så sitter jag ikväll och skriver vid P:s dator. Anledningen till detta är att jag har lite ont i kroppen och det är mindre påfrestande att halvligga i soffan med hans laptop istället för att sitta vid min stationära burk.

Nu ska jag gå och lägga mig efter en slitsam semestervecka.

Godnatt på Er och ta hand om Er!

Kommentarer
Postat av: Anita

Hej!
Jag funderar över de olika kortisonsorterna.....
Vet du vad är det för skillnad på den som du ätit(äter nu) och den som du nu ska ersätta den med?
Försökte googla lite om det men fann inte någonting som jag blev klokare av.
Visst är ju även Hydrocortone ett hydrokortisonpreparat och inte ett kortisonaccetat?
Vad sa läkaren att den nya medicinen skulle ha för fördelar?
Det blir spännade att få läsa senare om du märker av någon skillnad på sorterna.
~Anita

2007-08-06 @ 09:03:57
Postat av: Lelle

Hej Anita!
Både Hydrocortone och Hydrokortison Nycomed är precis som du säger hydrokortisonpreparat. Efter vad min läkare sagt är det lättare att äta mindre doser av Hydrocortone då de kommer i 10mg-tabletter till skillnad från Hydrocortison Nycomed som finns som 20mg.
Anledningen till bytet är att jag ska kunna gå ner på 20mg per dag till skillnad från de 25mg jag äter idag. En önskvärd effekt av detta är att jag ska "svälla av" lite i ansiktet.
Ha det bra!

2007-08-06 @ 15:42:27
URL: http://levamedaddison.blogg.se
Postat av: Anita

Okey, då vet jag. Det var nog kanske dem min läkare hade i tanken under mitt förra läkarbesök, då han undrade om jag tycker att det går bra att dela mina 20 mg tabletter (jag tar ju 15+5+5)eller om jag istället skulle vilja ha en annan dos så att det skulle bli lättare.
Jag har läkarbesök nästa vecka och nu börjar mitt recept att vara slut så kanske jag ber honom att få i annan dos än det jag har,
för nog skulle det ju vara så mycket lättare om man slapp hålla på och bryta tabletterna i 4 bitar.
Ser fram emot din krönika på Addison.se,
och även ditt tidigare "annonserade" bloginlägg om dina tankar runt hur mycket man ska fundera och planera och hur man vill ha det då man dör.
Det är så intressant att få läsa hur andra tänker, för då man inte längre är fullt frisk så kommer automatiskt såna här tankar. Man inser att man inte lever för alltid.
~Anita

2007-08-06 @ 21:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0