Mästerkocken stressreducerar

Hemma 23.30, torsdag 30 augusti

Jag behöver ha kontroll, när något går mig ur händerna blir jag stressad. Stress = uruselt humör och irritation.

Nu är det så att mitt liv är ganska svårt att organisera och fyllt av stressfaktorer. Jag har två arbeten, båda dessa är timmar efter behov, det betyder att jag aldrig har någon säker inkomst. Blir jag sjuk och behöver stanna hemma får jag ingen ersättning, på ett sätt finns det ju en logik i detta - varför ska man ha betalt när man inte jobbar? Likväl är det ett stressmoment. Jag jobbar sex dagar i veckan (ledig måndagar), på helgerna arbetar jag enbart kvällar. Det innebär att jag nästan aldrig är ledig när P är det.

Ofta kommer jag hem ganska sent på kvällarna och har då absolut ingen lust att ställa mig vid spisen och laga mat. Inte sällan händer det att det blir middag från någon av snabbmatsrestaurangerna som ligger farligt nära lägenheten.

I måndags när jag var ledig tog jag mig därför i kragen och lagade mat för hela veckan. Det har fungerat bra och jag har sluppit känna middagsångesten som brukar komma smygande redan vid lunch.

Veckans meny:
Måndag - Tacos
Tisdag - Köttfärssås & pasta
Ondsag - Ugnsgratinerad falukorv & potatismos
Ikväll (torsdag) - Fuskade vi faktiskt och käkade hamburgare
Imorgn (fredag) - Pastasås med bacon och vitlök & pasta, men faktiskt så är det en överhängande risk att det blir rester istället.

Livet blir lite lättare om man försöker förbereda saker och ting i så lång utsträckning som möjligt...

Bye Bye!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0