Back on track

Hemma i Borlänge vid min dator 13.21 - lördag 18 augusti

Hej på Er allihopa! Nu är jag tillbaka vid tangentbordet igen. Det var ingen riktigt höjdare att byta kortison kan jag meddela... Nej, jag vet faktiskt inte om det hade något alls med kortisonet att göra att jag fick ta en ofrivillig semester på akutvårdsavdelningen på Falu Lasarett.

I lördags för en vecka sedan beslutade jag mig att jag skulle byta från Hydrocortison Nycomed (10+5+5) till Hydrocortone (10+5+5). Jag mådde lite halvt illa när jag vaknade på lördag förmiddag och kände mig seg och trött. Jag pratade med dem på jobbet och stannade hemma. I söndags var jag riktigt dålig och hade med facit i hand säkert feber. Jag svettades samtidigt som jag frös och yrade till och från. P försökte få upp mig ur sängen och få i mig lite mat men det var i princip ett hopplöst projekt. Framåt kvällen tog jag ett par värktabletter och 5 mg extra Hydrocortone och då piggnade jag på så pass att det i alla fall gick att föra en konversation med mig.

I måndags var jag loj och låg i sängen mest hela dagen, trött och seg men mycket bättre än under söndagen. I tisdags mådde jag inget bättre och ringde därför till endokrinmottagningen på lasarettet och fick prata med en läkare som jag inte haft någon kontakt med tidigare då min läkare har semester. Den nye läkaren tyckte att jag skulle åka in akut och ta lite prover vilket jag också gjorde. Efter att ha konstaterat att min sänka låg någonstans på 130 så fick jag stanna över natten och återgå till mitt gamla kortison igen.

I onsdags hade sänkan sjunkit till 64 men jag upplevde själv att jag mådde sämre än under måndagen och tisdagen och fick därför stanna ytterligare en natt. I torsdags var jag rejält less på allt vad sjukvård och stickfriska sköterskor heter så när jag blev utskriven var det med en lättnadens suck. P kom och hämtade mig och jag åkte hem och sov åtskilliga timmar.

Vad det var för fel är det dock ingen som vet. Jag hade en infektion i kroppen av något slag och nu ligger jag på dubbel dos av mitt gamla kortison Hydrocortison Nycomed (20+10+10), men ska nog börja minska imorgon.

Igår var jag pigg och glad som vanligt och var iväg och jobbade en sväng på eftermiddagen. Sedan var vi ut och käkade middag på favoritrestaurangen som åter öppnat efter sommaruppehållet. Ikväll ska jag ner en sväng och jobba några timmar på videon men vädret är okej så det blir nog inte så mycket folk skulle jag tro.

Nu pyser jag och äter lunch med P. Ha en trevlig lördag!

Kommentarer
Postat av: Annika

Vad bra att du är back on track. Jag vet förstås inte men jag har hört att det kan vara jobbigt när man byter medicin och att det går över. Men varför hög sänka!? Själv går jag på Hydrocortone 20+5+5 och det fungerar jättebra och har gjort det sen jag fick diagnosen i september.Jag har trappat ner fråm 40mg till 30 mg och tror nog att detta är rätt dos för mej. 10+5+5 låter så lite men det är ju väldigt individuellt hur mycket man behöver.
Hoppas att du mår bra nu!
Annika

2007-08-18 @ 20:08:52
Postat av: Lokesson

Välkommen hem!
Du får inte göra sådär, man blir ju orolig..

Postat av: Anita

Vad skönt att du är igång igen.
Jag tycker också att 10+5+5 låter lite. Jag är inte människa då jag ligger på den låga dosen utan allt går på halvfart. Jag blir helt kraftlös och svag. Men det där är ju så olika.
Själv så vet jag att min "lagomdos" är 25 mg, på den dosen mår jag bra. Nu efter det senaste läkarbesöket förra veckan så ska jag gå ner i kortisondos till 10+5+5 igen. Detta gör vi för att försöka "trigga" igång min egna kortisolproduktion igen. Tar jag för mycket kortison i tablettform så behöver ju inte mina egna binjurar producera något eget utan fortsätter att "ligga i vila" som de gjort nu efter min hypofystumöroperation.
Ta det nu lungt framöver!
~Anita

2007-08-19 @ 09:55:07
Postat av: Lelle

Hej på Er!
Annika: Den högsta dosen jag haft sedan jag fick diagnosen är 30 mg Hydrocortison Nycomed per dygn men jag blir så svälld i ansiktet och min läkare förstår faktiskt min fåfänga och har försökt hjälpa mig gå ner. Nu vet jag inte riktigt vad som händer om jag ska göra ett nytt försök med Hydrocortone framöver eller om jag ska stanna på Nycomed. Det får vis sig...
-
Lokesson: Tack! Det måste finnas ett mått av spänning i livet tycker du inte;)
-
Anita: Ja, jag hoppas kunna gå ner på 20 mg per dygn igen, jag kände mig kanske lite mer trött men å andra sidan jobbade jag hemskt mycket veckorna innan jag hamnade på AVA. Fördelen var att jag märkte att jag fick tillbaka lite av mina kindknotor och att dubbelhakaen försvann när jag åt lägre dos. Nu kan ju förstås ens egen fåfänga inte styra allt, men det hade varit kul om det funkar. Hoppas det går bra att gå ner på 20 mg för dig nu, det är jobbigt att ligga lågt längre perioder.
-
Ha det så bra allihopa!

2007-08-19 @ 17:43:12
URL: http://levamedaddison.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0