Så var det fredag...

Japp, då var det fredag kväll, slut på en arbetsvecka för de flesta. Men vad sjutton det är ju två dagar kvar av den här veckan - självklart ska jag jobba de också. Söndag kväll 22.00 blir det nio dagar i streck och sedan en (vad jag i alla fall anser) välförtjänt ledighet på hela 36 timmar (ett och ett halvt dygn med andra ord).

Sedan i måndags har jag tagit tag i mina matvanor också, och faktiskt så verkar det ge resultat. Förutom att det försvunnit något kilo så har jag även blivit piggare i huvudet - mer alert. Jag hoppas att det går lika bra imorgon på jobbet när jag ska fylla på lösviktsgodiset innan jag öppnar butiken. Hmm...



Jag måste återigen påpeka att bytet från Hydrocortison Nycomed till Hydrocortone verkar varit precis rätt för mig. Jag ligger mycket jämnare över dagen och har förutom under förkylningen inte ens tänkt på att jag är kortisonberoende. Jag upplever bytet som mycket positivt. Det enda negativa jag kan komma på för tillfället är att tabletterna löser upp sig väldigt fort i vätska och lämnar en avskyvärd smak i munnen om man inte är tillräckligt snabb att svälja.

Trevlig fredagkväll!

Kommentarer
Postat av: Christer

Jag har läst tidigare att det preparat som fanns i slutet av 90-talet - Cortone, ställde till problem för många, så också för mig som de första åren som behandlad Addisonpatient sällan kunde ha bra dagar. Vi provade många olika doseringar men inget hjälpte. I efterhand känns det skönt att veta att det kan ha varit medicinen som inte fungerade bra. Idag är jag nöjd med Hydrocortison Nycomed, vilket visar att medicinerna har olika effekt på olika människor. Jag hade också problem med jämnhet över dagen och fick rådet av endokrinologen vid länssjukhuset att dela upp kortisonet på fyra intag per dygn i stället för två och det hjälpte verkligen. Har också lite problem med vikten, men det går ju inte att skylla allt på Addison.. ;)

2008-11-13 @ 01:25:28
Postat av: Lelle

Hej Christer:

Jag har också hört mycket negativt om Cortone. Jag tror precis som du att det är mycket individuellt vilket kortisonpreparat som passar bäst.

Vad gäller vikten håller jag med där också. Men fasiken, något måste ha hänt. Jag har ingen som helst förbränning längre. Tänkte be att få börja med florinef få se vad det kan ha för effekt på saltsuget (dvs. allt som är friterat och onyttigt.)

Ha det gott!

2009-01-02 @ 02:57:05
URL: http://levamedaddison.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0