Blodsocker och kortisol...

Fick i veckan lära mig en ny sak om hur kortisolnivåerna kan påverkas av blodsockret. Det var i en lokaltidning här uppe i Dalarna där en dietist och sjuksköterska vid Falu lasarett förklarade vikten av att hålla jämna blodsockernivåer (alltså för fullt friska människor). Hon beskrev hur det är vanligt att man när man känner att man börjar bli hungrig och kanske lite smått darrig och trött stoppar i sig en chokladkaka eller liknande som i sin tur höjer blodsockret rejält ett tag för att sedan snabbt försvinna ur kroppen. Hennes poäng var att man under dagen bör försöka hålla en jämn blodsockernivå genom att äta mellanmål mellan måltiderna och så vidare.

Det som jag fann som mycket intressant och det hade jag heller ingen aning om var att när man blir lite låg i blodsockret (inte fått i sig någon energi på längre tid) så producerar kroppen mer kortisol. Sköterskan menade att det inte var bra eftersom kortisol är ett stresshormon (och att gemene man blir mer stresskänslig vid lite lägre blodsockernivåer). Men för oss med Addisons sjukdom borde det innebära att om vi är låga i blodsockret behöver kroppen mer av kortisonet vi ersätter vår förlorade kortisolproduktion med och att vi då riskerar att bli låga på kortison istället.

Det sista är bara funderingar, men jag tycker att det låter rimligt. Hur som helst är det första gången jag hör talas om någon koppling mellan blodsocker och kortisol. Min käre far som är diabetiker hade inte heller hört talas om något samband tidigare men misstänker nu att han har hittat kopplingen mellan svullnaden i kroppen och lågt blodsocker. Han har nämligen upplevt att när han blir låg i blodsockret sväller han samtidigt i kroppen (säkert fötter och händer som han har problem med sedan tidigare).

Ha det gott så länge!

Kommentarer
Postat av: Eva

GI-metoden kanske kunde vara något för dig? Jag är ingen expert på det, men har lärt mig hur jag ska äta för att hålla mitt blodsockret på en bra nivå. Det funkar bra faktiskt. Jätteviktigt att äta regelbundet, så man slipper sockerdipparna.

2007-10-21 @ 21:40:42
URL: http://suntliv.blogg.se
Postat av: Martin

Hej
För mig som har både addison och diabetes har jag lärt mig att sjukdomarna är beroende av varandra. Ibland har det inträffat att när jag har lågt blodsocker kan jag omöjligt få upp det även om jag äter riktigt söta saker. Då vet jag att orsaken är att kroppen har för lite kortison. Har jag för mycket kortison ligger blodsockret i regel lite högre
än normalt.
Jag håller med Eva om att man ska äta ofta och gärna mat med med mycket fibrer osv. Dvs mat som magen kan jobba med länge.

2007-10-22 @ 15:01:46
URL: http://www.addison.se
Postat av: Lelle

Eva och Martin: Jo, jag har sedan jag börjat äta lite nyttigare upplevt det som att jag mår bättre även strax innan det är dags för nästa mål mat. Blir inte alls så skakig och har inte samma känsla av att vara låg på kortison.

Ha det gott!

2007-10-24 @ 00:16:35
URL: http://levamedaddison.blogg.se
Postat av: Christer

Enligt min läkare är det så att hormonerna insulin och kortisol balanserar mot varandra i kroppen - lite generaliserat kan man säga att för lite kortisol ger högre insulinproduktion och därmed lågt blodsockervärde medan för mycket kortisol ger lägre insulinproduktion med stigande blodsocker som följd.

2008-11-13 @ 00:46:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0